Hoe zet je een influencer marketing campagne op?

Influencers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons medialandschap en dragen ruimschoots bij aan de verkoop van diensten en producten. In elke branche zijn influencers van groot belang en doormiddel van influencers komen veel kleine bedrijven binnen no-time van de grond. Hoe kun jij influencers inzetten voor jouw bedrijf?


Misschien vraag jij je af waarom influencer marketing een goede zet is in het laten groeien van je bedrijf. Het antwoord is simpel: influencers zijn influencers omdat ze door de vertrouwde band met hun volgers vaak een voorbeeld neerzetten die volgers van hen overnemen. Bedrijven willen op een subtiele manier hun merk integreren in de content van influencers. Hoe start je voor jouw bedrijf een influencer marketing strategie?


Bij influencer marketing op sociale media maakt men gebruik van gesponsorde berichten of video's. Gesponsorde berichten zijn social media-berichten waarin door middel van sluikreclame, reclame gemaakt wordt voor een bepaald merk of product. De beloning die deze influencers hiervoor krijgen kan variëren van een gratis product tot het ontvangen van geld. Hoeveel een gesponsorde post kost hangt af van het bereik van de influencer. Let wel op: het bereik heeft soms niet de meeste invloed op de verkoop van een product. Voor naamsbekendheid werkt het om content creators te gebruiken met heel veel volgers, terwijl er voor daadwerkelijke verkoop vaker gerichte samenwerkingen worden opgezet met zgn. micro influencers. Deze micro-influencers hebben vaak een kleiner aantal volgers, maar wel met vaak meer persoonlijkere en vertrouwelijke interactie met de volger. Kijk goed welke influencer past bij jouw doelen voor je aan de slag gaat met influencer marketing.


Om te beginnen is het goed om te bepalen bij welke doelgroep er voor jouw dienst of product de meeste winst te behalen valt. Er zijn veel verschillende social media. Denk aan Instagram, YouTube, Facebook en tegenwoordig het populairst: TikTok. Al deze platformen hebben hierop hun eigen grootste influencers met de daarbijbehorende doelgroep. Door tactisch in te zetten op verschillende relevante influencers per medium bereik jij de juiste doelgroep voor jouw product of dienst. Verkoop je elektronica, focus je dan vooral op influencers met gamekanalen. Zit je in de beauty of lifestyle, richt je dan vooral op influencers die hun focus hierop leggen, zoals beautyvloggers.


Tegenwoordig zijn de meeste influencers aangesloten bij een Influencer Agency, zoals wij (Sociale Zaken) dat ook zijn.

Leg contact met verschillende agencies en influencers, ook die niet aangesloten zijn en verstuur PR-pakketten. Vaak is het zo dat agencies jouw product of dienst koppelen aan de geschikte influencer. Overleg samen wat er nodig is voor jouw doel. Je kunt inzetten op een of meerdere posts over jouw product of dienst of je kiest voor een story. Beide zijn erg geschikt.


Al met al zijn influencers een goed middel om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Onderzoek welke doelgroep geschikt is voor jou, contact de juiste agency of influencer en zie hoe jouw doel bereikt wordt. Misschien is een van de creative talents van Sociale Zaken wel geschikt?