25 ideëen voor een win actie op Facebook of Instagram

Succesvol zijn op Facebook draait om veel meer dan alleen maar likes verzamelen. Likes en volgers zijn altijd fijn op je social media, maar hoe haal je daar nu écht je voordeel uit? En hoe ‘activeer’ je jouw volgers op een betekenisvolle manier? Interacties op je pagina’s zijn voor de algoritmes een heel belangrijke indicatie dat jouw pagina betekenisvolle content bevat waar jouw volgers waarde in zien. Waarom is een winactie zo’n effectief middel?

Een winactie kan vele vormen aannemen (verder naar onder vind je veel bruikbare voorbeelden). Maar waarom is een winactie zo nuttig voor jouw profiel en brand?

1. Je leert je volgers kennen Door bijvoorbeeld een vraag te stellen die relevant is voor jouw product leer je meer over hoe jouw volgers jouw en gerelateerde brands zien, welke interesses ze hebben of wat hun wensen rijn gerelateerd aan jouw product of dienst. 2. Je volgers leren je product en jou kennen

Uiteindelijk zit je op social media om jouw product of dienst aan de wereld te presenteren. Door in je winactie relevante informatie te verwerken kan je jouw volgers meer leren over jouw merk. Wat maakt jou uniek in de markt? En wat doe jij beter dan je concurrenten? Een winactie is de perfecte manier om volgers bekend te maken met jouw selling points.


3. Potentiele sales Als je jouw volgers in je winactie trakteert op een voorproefje van jouw product kan dit leiden tot sales. En je volgers die deze keer niet hebben gewonnen tijdens de winactie? Die zijn nu natuurlijk extra benieuwd naar je product! Met een winactie breng je potentiele klanten als het ware op de drempel van je toko. Zo is jouw product ‘top of mind’ en sta je niet alleen hoger in de ranglijst voor de algoritmes, maar ook bij je volgers zal je op een later moment sneller boverdrijven als de juiste keuze.


VOORBEELDEN


Plaats een afbeelding Vraag je volgers een leuke foto te plaatsen die iets te maken heeft met jouw product. Is jouw product verbonden aan een stad of streek? Daar is vast ook een leuke foto van! Een onderschrift Een onderschrift verzinnen is altijd leuk. Vraag je volgers het grappigste, scherpste, meest passende onderschrift te verzinnen bij een foto die iets te maken heeft met jouw product.

Quiz via live stream Speel de quizmaster in je eigen quiz! Persoonlijk contact is de beste manier om je volgers aan je te binden. Door een quiz te organiseren en die zelf te presenteren in een live stream laat je jouw volgers kennismaken met jouw product en jouw persoonlijkheid.

In het zonnetje Je kan natuurlijk ook zelf een bestaande volger of klant uitkiezen om in het zonnetje te zetten. Jouw social pagina’s volgen levert zo meer op dan alleen maar jouw uitstekende product of dienst en je beloont trouwe klanten en volgers! Nomineer een ander Vraag je volgers iemand anders te nomineren voor je winactie. Zo win je niet alleen aan interacties, maar er worden ook mensen genomineerd die jouw pagina’s waarschijnlijk nog helemaal niet volgen. Zo gebruik je deze winactie om jouw netwerk uit te breiden.

Plaats een poll Via een poll kan je veel leren over hoe jouw merk wordt gezien door jouw volgers. Dit is heel belangrijke informatie waar je wat mee kan. Selecteer een vraag die duidelijk iets te maken heeft met jouw product en kies uit alle respondenten de winnaar van je winactie.

Tips van je fans voor jouw pagina/feedback Om jouw product voortdurend te blijven verbeteren heb je feedback nodig. Gelukkig staat vragen vrij! Vraag je volgers om feedback over jouw product. Of vraag welke producten zij graag zouden zien. Combineer dit met de hashtag #vragenstaatvrijdag en je hebt een leuke winactie klaar staan!

Laat fans een winnaar kiezen Zet een winactie uit een laat jouw volgers zelf de winnaar kiezen. Zo moedig je interactie tussen je volgers aan.

Raden rond je product Vraag je volgers een getal te raden gerelateerd aan jouw merk. Hoe veel producten heb jij in je assortiment? Of hoe veel koekjes produceert jouw bakkerij per dag? Je kan het zo gek niet bedenken.

Verlanglijstje Welke van jouw producten zouden jouw volgers het liefst hebben? Laat je volgers een verlanglijstje maken van jouw assortiment. De winnaar wint zijn of haar favoriete product. Schrijfwedstrijd Daag je volgers uit met een schrijfwedstrijd. Waarom willen ze deze winactie winnen? Vraag om een motivatie tekst. Of natuurlijk een leuk gedicht rond kerst/sinterklaas. De meest pakkende of creatieve tekst wint de prijs! Download een weggever Een weggever is een product of sample die je volgers gratis kunnen downloaden. Kies uit alle downloads de winnaar. Met deze actie breid je ook je email bestand flink uit. Een win-winactie dus! Winactie gerelateerd aan tentpole dag

Cadeautjes passen natuurlijk perfect bij kerst of sinterklaas. Maar ook de verjaardag van jouw bedrijf of jezelf is een ideale gelegenheid. Helemaal leuk natuurlijk als jouw ‘feestdag’ iets te maken heeft met jouw product.

Deel een bericht Gedeelde berichten zijn een enorme boost voor je bereik. Jouw volgers aanmoedigen een bericht te delen is dus zeker aan te raden. Waarom niet met een winactie? De winnaar wordt uitgekozen uit iedereen die jouw bericht heeft gedeeld.

Aanmelden nieuwsbrief Met een nieuwsbrief breng je niet alleen je volgers op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rond jouw product, het is ook een ideale manier om regelmatig contact te leggen met je klanten en volgers. Voor wat hoort wat natuurlijk. Verloot je prijs onder de volgers die zich na je oproep hebben geabonneerd op je nieuwsbrief. Bedenk een naam of product Betrek je klanten bij jouw merk. Heb je een nieuw product of dienst? Vraag je klanten een naam te verzinnen! Zo presenteer je jouw nieuwe idee aan je volgers en schep je betrokkenheid. De prijs gaat naar de best passende inzending. Foto van jouw fysieke winkel/poster Heb jij een fysieke winkel of heb jij posters hangen in de stad waar jouw bedrijf actief is? Vraag je volgers een foto te maken van jouw winkel of promotiemateriaal. Zoe zien jouw inline volgers dat jouw product ook actief is buiten alleen online promotie.

Selfie met jouw product Vraag je volgers een selfie te maken terwijl ze jouw product gebruiken. Een nieuw

kledingstuk, een boek of een nieuw kapsel, allemaal dingen waar je trots een foto van mag maken.






Beloning voor een recensie Verloot een prijs onder alle recensies op jouw social pagina’s of van je website. Zo zet je niet alleen een recensie in de spotlight, je belicht ook deze waardevolle interactie op je pagina.

Win iedere dag van de week Plan een ‘win week’ in. Iedere dag van de week geef je een kleine prijs weg. Dit kan een fysieke prijs zijn, maar ook een download of korting op je product bijvoorbeeld. Door de actie te verspreiden over een week schep je een langere periode waarin er iets te winnen valt. Zo moedig je volgers die maandag niets hebben gewonnen om het donderdag bijvoorbeeld nog eens te proberen. Meer interactie over een langere periode dus!

Foto/beschrijving van het probleem dat jouw product kan oplossen Ieder goed product lost een probleem op voor je klanten. Vraag je klanten een foto te plaatsen van hun probleem dat jouw product kan oplossen. Verkoop je schoenen? Vraag om een foto van de oude schoenen van je volgers. Heb je een kapsalon? Vraag om een foto van een volger die wel een knipbeurt kan gebruiken. Je uiteindelijke winnaar zal extra blij zijn met zijn of haar prijs.

Jubileum Heeft jouw bedrijf een jubileum? Dan is het tijd om te trakteren! Gewoon omdat het kan. Inchecken op jouw locatie Als je een fysieke locatie hebt voor jouw merk, laat dan volgers of klanten inchecken met hun facebook profiel. Dit legt even de focus op jouw fysieke locatie en trekt bezoekers. Leuk voor de volgers die jou alleen kennen van je online aanwezigheid, én leuk voor de winnaar van de actie natuurlijk.

Hashtags Maak een hashtag die te maken heeft met jouw merk of product. Verloot onder iedereen die de hashtag heeft gebruikt een fantastische prijs. Door de hashtag is jouw naam flink de wereld in gestuurd. Altijd lekker voor je vindbaarheid online.

Collaboreer met een ander bedrijf

Natuulijk kan je ook samenwerekn bij een winactie. Misschien geef je samen met een ander bedrijf een prijs weg. Of misschien wel een product van een ander bedrijf. Zo krijg je toegang tot elkaars volgers en versterk je jouw netwerk.